Tudom,
hogy szomorkodsz Kedves Olvasó, hogy ilyen sokáig nem készítettem újabb
bejegyzéseket, de ezt most bepótolom és rögtön 3-at is, melyeknek
témája a tartalomrendezés, rendelkezésedre bocsátok.
Rögtön
a szívemhez legközelebb állóval kezdem, ami nem más, mint a szófelhő.
Eddig csak az interneten találkoztam ilyenekkel vicces képek formájában,
de sosem jutott eszembe, hogy ezeket az órán is lehetne alkalmazni.
Véleményem teljes páli fordulását jelzi az is, hogy azóta már
készítettem egy ilyet egy óravázlatomhoz, melynek témaköre Szent István
volt.
Ezzel ellentétben ezt a feladatot szintén a szívemnek nagyon kedves német nyelven oldottam meg.
Mikor
elolvastam mit kell készítenünk, rögtön elárasztottak az ötletek és
konkrét elképzelésem volt ezt a feladatot illetően. Az általam készített
szófelhőt egy érettségi előtt álló osztálynak készítettem, hiszen
köztudott, hogy az érettségi nem csak írásbeli részből, hanem egy
szóbeliből is áll, ahol nem hátrány, ha a diák magabiztosan tud beszélni
az eléje rakott képről, ábráról, témáról. Az erre való felkészülés
segítségének szántam eme képet:
A
kép témája (remélem kivehető) a betegségek, kórház és a szavak egy H
betűt hivatottak formázni, hiszen általánosan elfogadottan ez a kórház
jelzése. Úgy képzeltem el, hogy egy feleltetés vagy csak egy gyakorló
beszélgetés során odaadnám a kiszemelt delikvensnek a lapot és a rajta
olvasható szavak segítségével beszéljen róla 5-8 percig. Sokan
megkövezhetnek azért, hogy hát ez mekkora segítség a diáknak, így semmit
nem kell tanulnia otthon... Ezzel nem értek egyet. Ahhoz, hogy tudjon
beszélni a témáról az adott szavak felhasználásával, tudnia, ismernie
kell ezeket a szavakat (névelő, ragozás) és ezek helyes mondatban való
felhasználását, amire az érettségin sok-sok pontot lehet kapni, vagy
ellenkezőleg elveszíteni. Szerintem ez a lap növeli a magabiztosságot és
segíti a helyes nyelvhasználatot, hiszen levesz egy nagy terhet a
gyermek válláról, mégpedig azt, hogy a szavakat keresse és hívja elő a
kis buksijában. Mivel ezek előtte vannak, így jobban oda tud figyelni a
nyelvtani korrektségre és így idővel ő is elhiszi (természetesen ehhez
idő kell és "szoktatni" kell az ilyen módon való feleltetéshez őket),
hogy tud németül beszélni.
Itt
bemutatnám azt a képet, amit történelmi témában készítettem más
célzattal, csak azért, hogy bemutassam ezen vicces kis felhők sokrétű
felhasználásának lehetőségeit:
Ezt
a képet az órai ráhangolódást elősegítve gondoltam használni. Az
elképzelésem az volt, hogy a gyerekek csoportba osztva versenyeznek
egymással. A feladat pedig nem lenne más, mint hogy 1,5 perc alatt írják
fel a lehető legtöbb szót, ami Szent Istvánhoz kapcsolódik. A legtöbb
szót, így pontot gyűjtő csapat tagjai kis ötöst vagy bármilyen más
jutalmat kaphatnak. Véleményem szerint ez a kis verseny megalapozhatná
az óra hangulatát és a gyerekek érdeklődését a téma iránt.
A két fentebb látható szófelhőt a Tagul-on
készítettem, melyet egy nagyszerű, könnyen kezelhető oldalnak tartok. A
szavakat nem muszáj egyesével beírnunk, máshol be konkrét szövegeket
is, mellyel időt lehet spórolni, ami a mai világban nem egy utolsó
szempont. Ezen kívül rengeteg lehetőséget nyújt a formázásra, ami
nemcsak a tanár kreativitását fejleszti, hanem a gyerekekét is, ha
esetleg házi vagy órai feladatként adjuk nekik, hogy ők is készítsenek
ilyet valamely témában. Az ilyen és ehhez hasonló házi feladatok biztos
nagyobb arányban készülnének el, mint bármelyik más.
Nem
külön bejegyzésben, hanem itt ezen a ponton írnék egy keveset az ehhez a
témához kapcsolódó fogalomtérképről, hiszen felhasználhatósága úgy
gondolom ugyanúgy történhetik, mint a kicsit hosszabban részletezett
szófelhőké.
A
fogalomtérképet Czanik Ferenccel, alias Fecussal készítettem párban,
mégpedig a nyelvtanulás témakörében. (A képre kattintva megtekinthető a
térképünk)
A
térkép készítése során mindenfélét kipróbáltunk, amit csak lehetett,
hogy megfejtsük hogyan is működik ez az alkalmazás. Így kerültek a
térképünkbe szimbólumok, kommentár, videó és a végén megcsináltuk, hogy
prezentáció, azaz vetíthető legyen, hogy könnyebb legyen a gyerekek
bevonása az órán. Mire gondolok itt? Egészen pontosan arra, hogy a fő
téma feldobása után lehet a gyerekeket kérdezgetni, hogy ötleteteket
gyűjtsenek maguktól, majd ha úgy gondoljuk, hogy elég felvetés gyűlt
össze, akkor csak egy kattintás és felfedhetjük az eddig rejtegetett
"megoldásokat".
Úgy
vélem ez is egy remek módja annak, hogy izgalmasabbá tegyük az általunk
tartott órát és egyébként ahhoz is kiváló, hogy a gyerekeket
megtanítsuk jegyzetelni.



Kedves Ibolya! A fogalomtérkép linkjére kattintva a felület kezdőoldala jelenik meg.
VálaszTörlésKöszönöm szépen Kedves Anita!
VálaszTörlésA rém e-maillel ellentétben ki tudtam javítani, ha minden igaz már működik.