2016. március 19., szombat

Szófelhők és térképek

Tudom, hogy szomorkodsz Kedves Olvasó, hogy ilyen sokáig nem készítettem újabb bejegyzéseket, de ezt most bepótolom és rögtön 3-at is, melyeknek témája a tartalomrendezés, rendelkezésedre bocsátok.
Rögtön a szívemhez legközelebb állóval kezdem, ami nem más, mint a szófelhő. Eddig csak az interneten találkoztam ilyenekkel vicces képek formájában, de sosem jutott eszembe, hogy ezeket az órán is lehetne alkalmazni. Véleményem teljes páli fordulását jelzi az is, hogy azóta már készítettem egy ilyet egy óravázlatomhoz, melynek témaköre Szent István volt.
Ezzel ellentétben ezt a feladatot szintén a szívemnek nagyon kedves német nyelven oldottam meg. 
Mikor elolvastam mit kell készítenünk, rögtön elárasztottak az ötletek és konkrét elképzelésem volt ezt a feladatot illetően. Az általam készített szófelhőt egy érettségi előtt álló osztálynak készítettem, hiszen köztudott, hogy az érettségi nem csak írásbeli részből, hanem egy szóbeliből is áll, ahol nem hátrány, ha a diák magabiztosan tud beszélni az eléje rakott képről, ábráról, témáról. Az erre való felkészülés segítségének szántam eme képet:
A kép témája (remélem kivehető) a betegségek, kórház és a szavak egy H betűt hivatottak formázni, hiszen általánosan elfogadottan ez a kórház jelzése. Úgy képzeltem el, hogy egy feleltetés vagy csak egy gyakorló beszélgetés során odaadnám a kiszemelt delikvensnek a lapot és a rajta olvasható szavak segítségével beszéljen róla 5-8 percig. Sokan megkövezhetnek azért, hogy hát ez mekkora segítség a diáknak, így semmit nem kell tanulnia otthon... Ezzel nem értek egyet. Ahhoz, hogy tudjon beszélni a témáról az adott szavak felhasználásával, tudnia, ismernie kell ezeket a szavakat (névelő, ragozás) és ezek helyes mondatban való felhasználását, amire az érettségin sok-sok pontot lehet kapni, vagy ellenkezőleg elveszíteni. Szerintem ez a lap növeli a magabiztosságot és segíti a helyes nyelvhasználatot, hiszen levesz egy nagy terhet a gyermek válláról, mégpedig azt, hogy a szavakat keresse és hívja elő a kis buksijában. Mivel ezek előtte vannak, így jobban oda tud figyelni a nyelvtani korrektségre és így idővel ő is elhiszi (természetesen ehhez idő kell és "szoktatni" kell az ilyen módon való feleltetéshez őket), hogy tud németül beszélni.
Itt bemutatnám azt a képet, amit történelmi témában készítettem más célzattal, csak azért, hogy bemutassam ezen vicces kis felhők sokrétű felhasználásának lehetőségeit:
Ezt a képet az órai ráhangolódást elősegítve gondoltam használni. Az elképzelésem az volt, hogy a gyerekek csoportba osztva versenyeznek egymással. A feladat pedig nem lenne más, mint hogy 1,5 perc alatt írják fel a lehető legtöbb szót, ami Szent Istvánhoz kapcsolódik. A legtöbb szót, így pontot gyűjtő csapat tagjai kis ötöst vagy bármilyen más jutalmat kaphatnak. Véleményem szerint ez a kis verseny megalapozhatná az óra hangulatát és a gyerekek érdeklődését a téma iránt.
A két fentebb látható szófelhőt a Tagul-on készítettem, melyet egy nagyszerű, könnyen kezelhető oldalnak tartok. A szavakat nem muszáj egyesével beírnunk, máshol be konkrét szövegeket is, mellyel időt lehet spórolni, ami a mai világban nem egy utolsó szempont. Ezen kívül rengeteg lehetőséget nyújt a formázásra, ami nemcsak a tanár  kreativitását fejleszti, hanem a gyerekekét is, ha esetleg házi vagy órai feladatként adjuk nekik, hogy ők is készítsenek ilyet valamely témában. Az ilyen és ehhez hasonló házi feladatok biztos nagyobb arányban készülnének el, mint bármelyik más.

Nem külön bejegyzésben, hanem itt ezen a ponton írnék egy keveset az ehhez a témához kapcsolódó fogalomtérképről, hiszen felhasználhatósága úgy gondolom ugyanúgy történhetik, mint a kicsit hosszabban részletezett szófelhőké.
A fogalomtérképet Czanik Ferenccel, alias Fecussal készítettem párban, mégpedig a nyelvtanulás témakörében. (A képre kattintva megtekinthető a térképünk)

https://www.mindmeister.com/670207734
 A térkép készítése során mindenfélét kipróbáltunk, amit csak lehetett, hogy megfejtsük hogyan is működik ez az alkalmazás. Így kerültek a térképünkbe szimbólumok, kommentár, videó és a végén megcsináltuk, hogy prezentáció, azaz vetíthető legyen, hogy könnyebb legyen a gyerekek bevonása az órán. Mire gondolok itt? Egészen pontosan arra, hogy a fő téma feldobása után lehet a gyerekeket kérdezgetni, hogy ötleteteket gyűjtsenek maguktól, majd ha úgy gondoljuk, hogy elég felvetés gyűlt össze, akkor csak egy kattintás és felfedhetjük az eddig rejtegetett "megoldásokat".
Úgy vélem ez is egy remek módja annak, hogy izgalmasabbá tegyük az általunk tartott órát és egyébként ahhoz is kiváló, hogy a gyerekeket megtanítsuk jegyzetelni.

2 megjegyzés:

  1. Kedves Ibolya! A fogalomtérkép linkjére kattintva a felület kezdőoldala jelenik meg.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen Kedves Anita!
    A rém e-maillel ellentétben ki tudtam javítani, ha minden igaz már működik.

    VálaszTörlés