A következőkben egy újabb próbálkozásommal kapcsolatos élményeim, tapasztalataim és eredményeim olvashatók.
Igaz,
hogy évről évre idősebb leszek én is, de azért még nem volt olyan rég,
hogy gimnáziumba és történelemórákra jártam, de valahogy az én életemből
és taníttatásomból kimaradtak ezek a szuper informatikai megoldások,
melyek izgalmasabbá, érdekesebbé tehették volna az órát. Olyan, hogy
időszalag egészen két héttel ezelőttig ismeretlen fogalom volt számomra.
Emlékszem, hogy az én történelemórai felszerelése részei a következők
voltak: tankönyv, atlasz, füzet. Évszámok hallatán rögtön a tankönyv
vagy az atlasz hátuljában található táblázatok jutnak az eszembe és az a
kép, hogy otthon próbálom ezeket a lehető legjobban megtanulni,
"bemagolni".
Az
elvárásokkal ellentétben én nem a történelem órán használt
időszalagokról és azok jótékony motivációra kifejtett hatásáról fogok
beszélni. Rendbontó módon egy német Volkskunde, azaz népismeret órára
készített időszalagot mutatok be. Mint már többször említettem, német
nemzetiségi szakos tanárként, nem csak német nyelvet, hanem irodalmat és
népismeretet is kell majd (remélhetőleg) tanítanom, melynek
elengedhetetlen része a magyarországi németek történelmének bemutatása.
Ehhez a házi feladathoz én a svábok kitelepítését választottam és ezt
demonstráltam egy időszalagon, melynek elkészítéséhez a TimeToast nevezetű oldalt használtam.
Az
oldal használata a regisztrációt követően borzasztóan könnyű volt és
ennek köszönhetően nagyon élveztem a készítést. Technikai részét
tekintve is gyorsan töltött, mentett, egyszer sem fagyott le vagy tűnt
el, amit addig alkottam. Nagyon megfogott, hogy lehet váltogatni az
egyenes nézetét és nem csak ilyen számegyenes formájában tekinthető meg,
mely egyébként könnyen áttekinthető és gyorsan ad átfogó képet az
eseményekről. Így például remekül alkalmazható egy összefoglaló óra
alkalmával, akár demonstrálás céljából, vagy akár úgy, hogy a gyerekek
készítsenek párban/csoportban ilyen szalagot.
Ez
a másik nézet pedig a részletezést és otthon történő átismétlést teszi
rendkívül könnyűvé, hiszen a serdülő diáknak nem kell az íróasztalát
telepakolnia a tankönyvvel, atlasszal, füzettel, kronológiai
táblázatokkal. Elég az ismétléshez a laptop, tablet vagy akár a
mobiltelefon is, így ha valamilyen oknál fogva nem volt ideje délután a
dolgozatra/feleletre készülni, akár a buszon kapaszkodva is vethet egy
pillantást a témára és idézheti fel az órán elhangzottakat.
Az
ilyesféle időszalagok történelemórán való használhatósága úgy gondolom
mindenkinek evidens, de ezzel a témával és német nyelvvel az volt a
célom, hogy bemutassam, hogy nem csak a történelemtanároknak nyújthat ez
az oldal segítséget (bár jogos kritika, hogy maga a téma történelmi
jellegű, így nyugodt szívvel mondhatnád Kedves Olvasó, hogy "csaltam"),
hanem bármilyen más tantárgy esetén is:
- angol/német nyelv-angol nyelvű országok történelme, napszakoknak megfelelő köszönések ábrázolása
- biológia-egy területhez tartozó kutatók munkái, eredményei
- irodalom-egy szerző/költő életének bemutatása, művei keletkezési sorrendben
Remélem
kicsit sikerült meggyőznöm a kételkedőket az időszalagok történelmen
kívül való használhatóságának lehetőségéről és hogy e bejegyzés
elolvasása további gondolatokat, ötleteket indított el benned, kedves
Olvasó, melyeket szívesen olvasnék megjegyzés formájában.
![]() |
| Forrás: http://slideplayer.hu/slide/2072941/ |



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése