2016. március 19., szombat

Toast, toast, timetoast

A következőkben egy újabb próbálkozásommal kapcsolatos élményeim, tapasztalataim és eredményeim olvashatók.
Igaz, hogy évről évre idősebb leszek én is, de azért még nem volt olyan rég, hogy gimnáziumba és történelemórákra jártam, de valahogy az én életemből és taníttatásomból kimaradtak ezek a szuper informatikai megoldások, melyek izgalmasabbá, érdekesebbé tehették volna az órát. Olyan, hogy időszalag egészen két héttel ezelőttig ismeretlen fogalom volt számomra. Emlékszem, hogy az én történelemórai felszerelése részei a következők voltak: tankönyv, atlasz, füzet. Évszámok hallatán rögtön a tankönyv vagy az atlasz hátuljában található táblázatok jutnak az eszembe és az a kép, hogy otthon próbálom ezeket a lehető legjobban megtanulni, "bemagolni".
Az elvárásokkal ellentétben én nem a történelem órán használt időszalagokról és azok jótékony motivációra kifejtett hatásáról fogok beszélni. Rendbontó módon egy német Volkskunde, azaz népismeret órára készített időszalagot mutatok be. Mint már többször említettem, német nemzetiségi szakos tanárként, nem csak német nyelvet, hanem irodalmat és népismeretet is kell majd (remélhetőleg) tanítanom, melynek elengedhetetlen része a magyarországi németek történelmének bemutatása. Ehhez a házi feladathoz én a svábok kitelepítését választottam és ezt demonstráltam egy időszalagon, melynek elkészítéséhez a TimeToast nevezetű oldalt használtam.
Az oldal használata a regisztrációt követően borzasztóan könnyű volt és ennek köszönhetően nagyon élveztem a készítést. Technikai részét tekintve is gyorsan töltött, mentett, egyszer sem fagyott le vagy tűnt el, amit addig alkottam. Nagyon megfogott, hogy lehet váltogatni az egyenes nézetét és nem csak ilyen számegyenes formájában tekinthető meg, mely egyébként könnyen áttekinthető és gyorsan ad átfogó képet az eseményekről. Így például remekül alkalmazható egy összefoglaló óra alkalmával, akár demonstrálás céljából, vagy akár úgy, hogy a gyerekek készítsenek párban/csoportban ilyen szalagot.

Ez a másik nézet pedig a részletezést és otthon történő átismétlést teszi rendkívül könnyűvé, hiszen a serdülő diáknak nem kell az íróasztalát telepakolnia a tankönyvvel, atlasszal, füzettel, kronológiai táblázatokkal. Elég az ismétléshez a laptop, tablet vagy akár a mobiltelefon is, így ha valamilyen oknál fogva nem volt ideje délután a dolgozatra/feleletre készülni, akár a buszon kapaszkodva is vethet egy pillantást a témára és idézheti fel az órán elhangzottakat.
Az ilyesféle időszalagok történelemórán való használhatósága úgy gondolom mindenkinek evidens, de ezzel a témával és német nyelvvel az volt a célom, hogy bemutassam, hogy nem csak a történelemtanároknak nyújthat ez az oldal segítséget (bár jogos kritika, hogy maga a téma történelmi jellegű, így nyugodt szívvel mondhatnád Kedves Olvasó, hogy "csaltam"), hanem bármilyen más tantárgy esetén is:
  • angol/német nyelv-angol nyelvű országok történelme, napszakoknak megfelelő köszönések ábrázolása
  • biológia-egy területhez tartozó kutatók munkái, eredményei
  • irodalom-egy szerző/költő életének bemutatása, művei keletkezési sorrendben
Remélem kicsit sikerült meggyőznöm a kételkedőket az időszalagok történelmen kívül való használhatóságának lehetőségéről és hogy e bejegyzés elolvasása további gondolatokat, ötleteket indított el benned, kedves Olvasó, melyeket szívesen olvasnék megjegyzés formájában.
Forrás: http://slideplayer.hu/slide/2072941/


  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése