Az
e heti feladatunk nem más, mint interaktív-multimédia alkalmazások
keresése a szaktárgyunknak megfelelően persze. A múlt héttel ellentétben
(hogy csalódottságomon enyhítsek) ezt a feladatot a német nyelv
területén gondoltam megoldani. Ennek értelmében 3 oldalt, vagy jobban
mondva alkalmazást fogok bemutatni, mégpedig oly módon, hogy azzal
kezdem, mely a legkevésbé tetszett, csak hogy fokozzam az izgatottságod,
kedves Olvasó és borzoljam a kedélyeket.
Elsőként az úgy nevezett DW-Made for minds oldalt szeretném bemutatni, azon belül is a Deutsch lernen nevezetű kis fülecskét.
A már említett Deutsch lernen menüpontban a Deutsch im Fokus, azon belül pedig az Alltagsdeutsch témakört választottam, melyen belül rengeteg (nem túlzás) aktuális beszédtéma (pl. étkezési zavarok, dzsihád) közül lehet választani. Minden "lecke" egy hanganyaggal kezdődik, ezek általában (legalábbis azok esetében, melyeket meghallgattam) olyan 8-9 percesek, melyeket a megértést és feldolgozást ellenőrző illetve segítő feladatok követnek:
- Multiple-Choice
- Zuordnung
- Single Choice
- Képek párosítása fogalmakkal
A választásra, szemezgetésre kínált videókat, én mint laikus, érettségi vagy nyelvvizsga előtt álló osztályok tanításához ajánlom, hiszen ott is olyan mindennapi témák merülnek fel, mint például a különféle tudományos kísérletek, terrorizmus stb.
Ez az oldal szerintem nem mondható kifejezetten interaktívnak vagy multimédiásnak, mégis úgy gondolom, hogy sokkal jobban megfogja és motiválja a gyerekeket, mint az egyszerű magnó és feladatlap kombináció.
A második oldal, mely teljesen más stílust képvisel, az úgynevezett Clixmix-Die Kinderseite für junge Entdecker.
Ez az oldal, szerény véleményem szerint, azon felül, hogy nagyon jó grafikával készült, rendkívül felhasználóbarát is, hiszen az oldalra tévedő kisgyermeknek, diáknak, tanárnak lehetősége van az őt végigkísérő állatfigurák közül választani.
Ez már sokkal inkább közelít a multimédia és az interaktivitás irányába. Hogy mire alapozom ezt a kijelentésemet? Mint a képen is látható, a kis aranyos állatok beszélnek hozzánk (igaz, hogy hang nélkül), illetve ha kiválasztottuk a minket érdeklő témakört, akkor a doboz összecsukódik és mint a Harry Potterben egy szempillantás alatt a témához tartozó videókkal, feladatokkal, játékokkal találjuk magunkat szemben.
A témakörök felsorolása helyett, inkább egy képet mutatnék meg, egyrészt azért, mert olyan sok lehetőség közül választhatunk, hogy szinte lehetetlen felsorolni mindet, másrészt azért is, hogy rövidebb legyen eme bejegyzés, és több kedved legyen elolvasni, drága Olvasó.
A
megjelenés, és a feladatok jellege miatt első pillantásra úgy tűnhet,
hogy az oldal inkább a kisgyerekek figyelmét ragadja meg, a rövid kis
videók és hanganyagok miatt viszont én személy szerint szívesen
használnám egy 8. vagy 9.-es németes csoportban, mely éppen az A2 és
B1/B2 szint környékén van. Az én elképzelésem szerint még az éppen
serdülő fiúkat is magával ragadhatja az oldal, hiszen például egy videón
keresztül megtanulhatják, hogy egy autó belseje hogyan is néz ki és
hogyan működik.Ami ebben az oldalban a leginkább tetszett, hogy nem explicit kimondva, de tanárok munkáját is segíti, hiszen a legtöbb témánál a videón, hanganyagon, online játékon kívül sokszor találunk olyan fülecskét, mely egy pdf dokumentumot tartalmaz, amely letölthető. Ezeket a lapokat úgy kell elképzelni, mint a kifestőket, vagy a különböző kreativitást fejlesztő újságokból kivágható és összeragasztható elemeket, melyek remek szórakozást nyújthatnak akár a tanórán, akár otthon, ha házi feladatként osztjuk ki őket.
Remélem már sikerült eléggé felcsigáznom az érdeklődésed, és alig bírd kivárni, hogy megtudd, hogyan lehetséges még ezeknél is jobb oldalt találni és az iskolában használni.
Ez a harmadik, teljes mértékben interaktív és multimédiás oldal nem más, mint a Planet Schule, ahol is ide-oda kattintgatva végül eljutottam a Die Hölle von Mumbro & Zinell nevezetű oktató-játékhoz. Ez a játék egy remekül átgondolt és kivitelezett alkalmazás. Felépítését tekintve olyan mint egy nyelvkönyv, ugyanis miután kiválasztottuk a szimpatikus tárgyat, melyek 1-1 nyelvtani részt (pl. prepozíciók, többes szám) szimbolizálnak, jön egy bemelegítő feladat sok segítséggel. Néhány példa megoldása után, feljön egy ablak a kérdéssel, hogy szeretnénk-e még gyakorolni vagy inkább továbbmennénk.
Az ezt követő feladatok sorrendje a következő:
- Hallás (hallás után kell az adott képre rákattintani)
- Olvasás (az oldalt olvasható szavakat kell a képekkel összepárosítani)
- Írás (bizonyos szavakat kell beírni egy szövegbe, általában a szöveg elején meg vannak adva betűk, majd a szöveg előrehaladtával ez a segítség eltűnik)
Ezt az oldalt nem csak emiatt az alkalmazás/játék (minek is nevezzem?!) miatt tartom szupernek,amit egyébként bármelyik korosztálynak/évfolyamnak bevihető, akár tanulás, akár ismétlés szempontjából, hanem azért is, mert a tanároknak is sok segítséget nyújt, hiszen a Filme online menüpont alatt mindenféle videókat találunk, melyek részletekben is fent vannak, a szövegeik pedig külön dokumentumként letölthetőek.
Ezen felül találhatunk a bal oldalt a Multimedia főoldal alatt olyan menüpontot, hogy Simulationen, ahol a diákseregnek lehetősége van különböző témájú szimulációkat kipróbálni úgy, hogy bizonyos körülményeket ők személyesen alakíthatnak (én a villámlást próbáltam ki, és nagyon élveztem).
Eme kép remekül mutatja, hogy mennyi féle- fajta tantárgy, téma közül választhatunk oktatási anyagokat, a gyerekek pedig feladatokat. Olyan ez, mint egy nagy piac.
A három oldal közül ez az, amelyiken a legtöbb időt eltöltöttem és nem csak bekönyvjelzőztem, hanem ki is jegyzeteltem a pontos elérhetőségeket, mivel reményeim szerint nemzetiségi általános iskolában, vagy gimnáziumban fogok elhelyezkedni, ahol a tanórák bizonyos százaléka németül kell, hogy folyjon (mint például fizika, történelem, matematika) ezért nem csak nekem lehet majd nagy segítség az órák izgalmassá, interaktívvá tételében, hanem a jövőbeli kollégáimnak is.
Remélem legalább egy hasznos információval a hasznodra lehettem, kedves Olvasó és nagy szeretettel várom a németes szaktársaim véleményét, egyéb ajánlásait!
Források:
1. kép: http://www.dw.com/de/deutsch-lernen/s-2055
2. kép: http://www.dw.com/de/auf-schn%C3%A4ppchenjagd/l-18994332
3-6. kép: https://www.clixmix.de/
7-9. kép: http://www.planet-schule.de/
10. kép: http://bterv.hupont.hu/felhasznalok_uj/8/1/81486/kepfeltoltes/social.jpg









Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése