"Egy újszülöttnek minden vicc új"- na hát ez ugyanígy van velem is és az e heti órán is csupa, számomra eddig ismeretlen dologgal találkozhattam, mint a podcast vagy a wikik (bár ezek létezéséről már hallottam). Őszintén szólva az előadás elején nem koncentráltam 100 %-san, mert a blogokról már volt szó a legelső órán, sőt én is használom (melynek remek /vagy talán mégsem?!/ bizonyítéka ez az oldal), de a wikik illetve a podcast szó hallatán felkaptam a fejem, mert megijedtem és azt hittem más órán ülök, mert egyszerűen nem értettem miről van szó. A szuperül kitalált feladatokat nagyon hamar megoldottuk a párommal és így volt egy kis időm,amíg a többiek is végeztek, amit nem haszontalanul töltöttem, hanem elkezdtem keresni podcast-eket és némelyikbe bele is hallgattam. A következőkben ezekkel kapcsolatos élményeimet, tapasztalataimat és gondolataimat osztom meg veled, Kedves Olvasó!
Szokásomhoz híven német nyelvű podcast-ek keresésébe kezdtem először, hiszen ezt a szakomat érzem magamhoz közelebb. A kereséskor kicsit bajban voltam, hogyan és hol álljak neki ezeknek a hanganyagoknak utánanézni, ezért az előadás során használt soundcloud oldalon próbálkoztam, mely már ismerős volt számomra, bár eddig csak a különböző mixek hallgatására használtam. Nemes egyszerűséggel beírtam a keresőbe azt, hogy deutsche podcast és nagy meglepetésemre egész sok találatot kaptam, bár meg kell vallanom, hogy ezek nagy része német dalok voltak, de azért találtam kettőt, melyeket be szeretnék mutatni.
Az elsőben egy Christina Hommel nevezetű hölgy vázolja fel röviden Marius von Mayenburg Der Stein című művének tartalmát. Ezt az alig 5 perces hanganyagot remekül felhasználhatónak tartom mind nyelvórán mind pedig német irodalom órán. A kéttannyelvű gimnáziumokban kivétel nélkül tanulnak a gyerekek német irodalmat (tehát nem csak irodalmat németül), ahol szemléltetésként én személy szerint bevinném ezt az anyagot. Mit értek szemléltetés alatt? Amikor foglalkozunk valamilyen témával, jelen esetben női irodalommal, nők szerepével az irodalomban, akkor a pedagógus feladata további könyveket, műveket ajánlani a gyerekeknek ugyanebben a témakörben. Ezt általában úgy szokták megoldani, hogy pár mondatban elmondják a tartalmat, viszont így (úgy gondolom) kicsi az esélye annak, hogy felkeltsük az érdeklődést. Ha ellenben valamilyen médiummal összekötjük, akkor jobban odafigyelnek a kis nebulók, hiszen megtörjük a mindennapok monotonitását. Ez a podcast véleményem szerint hibátlanul van összeszerkesztve, hiszen nem csak egy nő beszél végig, hanem (valószínűleg) egy színházi előadás részletei is felcsendülnek, ami még izgalmasabbá teheti a hallgatást. Azonban azt is be kell vallanom, hogy a hanganyag minősége nem a legjobb azoknál a részeknél, ahol a színésznők beszélnek. Otthon, laptopon, fülhallgatóval hallgatva teljesen érthető, de az osztályteremben, ahol egy, ki tudja milyen hangos hangszóró és pluszban az akusztika is közrejátszik, már nem biztos, hogy a hátsó sorokban ülők is ugyanúgy hallani fogják.
- elidegenedés
- politika
- történelem
- magának a német nyelv kialakulása és fejlődése.
Maga a hang minősége kifogástalan, az úriember is teljesen érthetően beszél, előadása minden, általa nehéznek vagy kevésbé ismertnek vélt fogalom magyarázatára kiterjed (pl. indogermán nyelvek).
Nyelvórán úgy tudom elképzelni ezen podcast-ek felhasználását, hogy a tanár letölti magának a felvételt, hiszen az oldalon ez is lehetséges és egy feladatlapot készít hozzá (igaz-hamis állítások, multiple-choice) vagy csak hagyja, hogy a diákok lejegyzeteljék a számukra könnyebben érthető vagy érdekesebbnek gondolt információkat. Ezzel nem csak gyakorolják a hallás utáni szövegértést, mely nem csak minden nyelvvizsgán, hanem az érettségi során is megnehezíti a diákok életét, de ezzel egyidejűleg tanulnak is, méghozzá olyan dolgokat, melyek egyébként nem feltétlenül jönnének elő a tanóra keretein belül.
Nyelvórán úgy tudom elképzelni ezen podcast-ek felhasználását, hogy a tanár letölti magának a felvételt, hiszen az oldalon ez is lehetséges és egy feladatlapot készít hozzá (igaz-hamis állítások, multiple-choice) vagy csak hagyja, hogy a diákok lejegyzeteljék a számukra könnyebben érthető vagy érdekesebbnek gondolt információkat. Ezzel nem csak gyakorolják a hallás utáni szövegértést, mely nem csak minden nyelvvizsgán, hanem az érettségi során is megnehezíti a diákok életét, de ezzel egyidejűleg tanulnak is, méghozzá olyan dolgokat, melyek egyébként nem feltétlenül jönnének elő a tanóra keretein belül.
Igaz, hogy ez az újítás a pedagógusoktól sok energiát és ráfordítást igényel, hiszen meg kell ezeket a podcast-eket keresni, meg kell hallgatni és nem is csak egyszer és pluszban még feladatokat is kell hozzájuk találni, de vallom, hogy ezek a szövegek sokkal hasznosabbak, mint a tankönyvekhez kapott, nem minden esetben anyanyelvűekkel készített felvételeket tartalmazó Cd-k.
Ismételten nagy szeretettel várom a hozzászólásokat, észrevételeket és tanácsokat!
![]() |
| Ui. : Bocsánat, de nagyon bejött ez a memegenerator! |


Szia! Nagyon tetszik a bejegyzésed, számomra sok értékes információ található benne, többek között, hogy olyan felhasználási módot is említettél, amely nekem nem jutott eszembe (ajánlott olvasmány reklámozása). Külön kiemelném a képeket, jót nevettem rajtuk :-)
VálaszTörlésSzia! Nagyon szépen köszönöm, és örülök, hogy felvidítottalak és remélhetőleg jó ötletet is adtam :) :)
VálaszTörlés