2016. április 24., vasárnap

Közösségi oldalak

Ezen a héten az online és a tematikus közösségi oldalakról tartottak kedves Csoporttársaink nekünk előadást. Izgatottan figyeltem és hallgattam végig, mert érdekelt miről is lesz szó, ugyanis ha arra a kérdésre kéne válaszolnom, hogy Milyen online közösségi oldalt ismer?, az első válaszom nem lenne más, mint:
Forrás: http://blog.mesetarhely.hu/facebook-etikett/
A különféle bemutatott oldalak közül csak néhányat emelnék ki, mégpedig a tanításban való alkalmazás szempontjából és ezeket az oldalakat növekvő sorrendben, azaz az én általam (magamban) felállított "használhatósági skála" mentén a legkevésbé hasznosnak véleményezettől kezdve mutatom be.
Amiről még egyáltalán nem hallottam az a tumblr, de ez egyáltalán nem nyerte el tetszésemet. Nem gondolom úgy, hogy ez a csak a pár soros bejegyzéseket engedélyező oldal akár a német, akár a történelemóráimon hatékonyan bevethető lenne. Nem a kötelező regisztráció miatt, hiszen a közkedvelt Facebook is regisztrációköteles, hanem egyszerűen azért, mert pár sorban nem lehet igazán véleményt kifejteni, házi feladatot megoldani. Egy szó, mint száz, ezt az oldalt biztosan (pedig ritkán vagyok ilyen határozott) nem fogom használni a későbbiekben.
Forrás:http://kozosseg.sulinet.hu/hu
A skálán a következő foknál a Sulinet, annak is a Közösségek opciója áll. Azért került "csak" az utolsó előtti helyre, mert ha erre az oldalra jövök nem tárul lelki szemeim elé az a hőn áhított kép, hogy a szülők azzal a panasszal fordulnak hozzám, hogy mióta megmutattam ezt a lehetőséget a gyerekeknek, alig lehet őket éjfél tájban ágyba parancsolni, mert a különféle csoportokban olvasgatnak és az adott témáról beszélgetnek másokkal. Őszintén szólva még nem regisztráltam és nem emlékszem, hogy az órán elhangzott-e, hogy mi magunk tudunk-e közösségeket létrehozni, de ennek ellenére szinte bizton állíthatom, hogy a diákokkal való kapcsolattartásra ezt az oldalt sem használnám, mert a megjelenése nem elég vonzó számomra.Viszont ugyanakkor tanári szemmel nézve igenis, hogy fontos a Sulinet ezen opciója, hiszen elénk tárul annak a lehetősége, hogy más (nem a mi iskolánkban tanító) szakemberekkel vagy éppen ellenkezőleg nagyon elhivatott és fanatikus laikusokkal konzultáljunk, ötleteket merítsünk és probléma esetén kérdezzünk. 

Elérkeztünk a képzeletbeli dobogó 2. helyére, melyet a Facebook birtokol, ami meglepő lehet a bevezető mondataim után. Anno én is kizárólag azért regisztráltam a Facebookra, mert a gimnáziumi irodalomtanárunk ott osztotta meg velünk (egyébként az órai keretbe illő) információkat, mint például azt, hogy csütörtökre plusz 5 tételt meg kell tanulnunk. Ő akkor még nem volt azzal tisztában, hogy nem mindenki rendelkezik Facebook profillal, ezért nekem első teendőm az lenne, hogy rákérdezek, illetve segítenék akár az elkészítésben is egy osztályfőnöki óra keretein belül. Itt persze, mivel én tervezem, hogy általános iskolában helyezkedem el, ki kell (legalábbis illene) a szülők véleményét kérni, hiszen nem mindenki szeretné, hogy gyermeke már ilyen fiatalon a számítógép rabjává váljon. A Facebook sok , tanári szempontból hasznos funkcióval bír, melyek közül a legfontosabb a zárt csoportok létrehozása. Ezekbe a csoportokba szuperül fel lehet tölteni mindenféle fájlt (képeket, szövegeket), szavazásokat lehet levezényelni és a chat már-már idegesítő hangja nélkül is lehet kommunikálni. A többi hiper-szuper funkcióra nem térnék ki, hiszen ezzel nagyjából tisztában vagyunk.
Amiért mégsem ez lett a Nr.1. nálam az az, hogy sokszor elmegy az ember a csoportba kiírt dolgok mellett, hiszen nem mindenről kapunk értesítést, vagy legalábbis nem olyan feltűnő (én már jártam így) és ez mind tanári oldalról (nem tudunk segítséget adni egy diáknak, aki jelezte ezt) mind diák oldalról (lemarad egy szavazásról, nem tölti le a házi feladatnak szánt dokumentumot) kínos lehet.

És az abszolút győztes nálam, amit biztosan fogok az osztályomban/osztályaimban a kapcsolattartásra használni:
Forrás: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.plus&hl=de
Mióta egyetemista vagyok rendelkezem Google-fiókkal, de ezzel a szolgáltatással csak most ismerkedtem, ezen kurzus (-Modern eszközök a pedagógiában) keretein belül. Azért használnám ezt, mert ez sok más dologgal is össze van kötve (Youtube, Gyűjtemények stb. ), a használata nagyon egyszerű, a bejegyzések szépen visszakövethetők és ami szerintem a legfontosabb, hogy ha valaki valamihez hozzászól, vagy új dolgot ír, rögtön kapunk róla emailt, így biztosan nem kerülheti ki semmi a figyelmünket. Ezen felül a Facebook-kal ellentétben ide nem kerültek posztok minden 30. másodpercben, így semmi sincs ami a diákok figyelmét elvonhatná. Itt is lehet ugyanúgy eseményt, szavazást létrehozni, mint a Facebook-on.
Száz szónak is egy a vége, az osztállyal való kapcsolattartásra több lehetőség is kínálkozik, mindenki a saját maga szája íze szerint választhat ezek közül, én személy szerint, biztosan a Google+ csoport-ot fogom használni, mert itt biztosan nem vesznek el a nebulók a posztok, fényképek fekete lyukában.

És a reklám helye:
Ismételten áll a lehetősége a vélemények, kritika, további lehetőségek megosztására! Segítségeteket előre is köszönöm!
Ha valaki segít, nem azt jelenti, hogy elbuktál, hanem hogy nem vagy egyedül! (http://mr-black.hu/2366-ha-valaki-segit-nem-azt-jelenti-hogy-elbuktal/)

1 megjegyzés:

  1. Szia Ibi! Képzeld, én éppen a Tumblr-ről írtam egy bejegyzést. Teljesen megértelek, ha nem akarod használni az oldalt, hiszen szerencsére annyi választási lehetőségünk van, hogy mindenki meg tudja találni, ami a tanítási stílusához passzol. :)

    VálaszTörlés